Συνδυασμένη επίθεση στον παγκρεατικό καρκίνο

Ο συνδυασμός ενός εγκεκριμένου και ενός πειραματικού φαρμάκου μπορεί να καταστρέψει τα καρκινικά κύτταρα του παγκρέατος, ανακοίνωσαν βρετανοί επιστήμονες, σκορπώντας ελπίδες ότι μπορεί να επινοηθούν πιο αποτελεσματικές θεραπείες εναντίον της νόσου.

Σε πειράματα με ποντίκια, επιστήμονες από το Ερευνητικό Ίδρυμα του οργανισμού Cancer Research UK στο Κέιμπριτζ, ανακάλυψαν ότι ο συνδυασμός του χημειοθεραπευτικού φαρμάκου γεμσιταμπίνη με το πειραματικό φάρμακο MRK003 ενεργοποιεί μία αλυσίδα μηχανισμών που τελικά σκοτώνει τα καρκινικά κύτταρα.

Επιπλέον, η δραστικότητα κάθε μεμονωμένου φαρμάκου πολλαπλασιάζεται όταν χορηγούνται μαζί. Το MRK003 δεσμεύει ένα σημαντικό κυτταρικό «μονοπάτι» (λέγεται Notch) τόσο στα καρκινικά κύτταρα καθ’ εαυτά, όσο και στα ενδοθηλιακά κύτταρα που επιστρώνουν τα αιμοφόρα αγγεία, τα οποία τροφοδοτούν με ζωτικά θρεπτικά συστατικά τον καρκίνο.

Όπως έδειξε η έρευνα, όταν το MRK003 συνδυάζεται με την γεμσιταμπίνη, η οποία είναι εγκεκριμένη και χρησιμοποιείται ευρέως στους ασθενείς με παγκρεατικό καρκίνο, αυξάνεται η ικανότητα της γεμσιταμπίνης να καταστρέφει τον καρκίνο. Η έρευνα δημοσιεύεται στην «Επιθεώρηση Πειραματικής Ιατρικής» (JEM).

«Ουσιαστικά αυτό που ανακαλύψαμε είναι πως τα δύο φάρμακα μαζί, ενεργοποιούν ένα ντόμινο χημικών διεργασιών σε μοριακό επίπεδο, που απενεργοποιούν τους μηχανισμούς επιβίωσης και καταστρέφουν τα καρκινικά παγκρεατικά κύτταρα», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής καθηγητής David Tuveson.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρεία Καρκίνου (ACS) ο μέσος ενήλικας έχει 1 πιθανότητα στις 71 να εκδηλώσει καρκίνο του παγκρέατος κάποια στιγμή στη ζωή του. Ο καρκίνος αυτός είναι ο πέμπτος συχνότερος στη Δύση, προσβάλλοντας ετησίως στις ΗΠΑ σχεδόν 43.900 ανθρώπους, στη Βρετανία 8.000 και στην Ελλάδα σχεδόν 1.100. Ωστόσο, θεωρείται ένας από τους πιο σοβαρούς καρκίνους, διότι συνήθως ανιχνεύεται όταν έχει εξελιχθεί πολύ, με συνέπεια να έχει υψηλά ποσοστά θνησιμότητας σε σύγκριση με τις περισσότερες άλλες μορφές καρκίνου.

Η νέα ανακάλυψη για τον φαρμακευτικό συνδυασμό αποτελεί ήδη αντικείμενο κλινικής μελέτης (μελέτη σε ασθενείς) υπό τον δρα Duncan Jodrell, καθηγητή Θεραπευτικής του Καρκίνου στο Πανεπιστήμιο Κέιμπριτζ.

BeStrong.org.gr - 18.04.12